Bioscoop "Le Grand Palais" à Cahors
Stad Cahors
Société Cadurcienne d'Exploitation
Cinématographique
wildverband met dunne voeg
Foto's: © Luc Boegly - © antonio virga architecte
3D plannen: © Matthieu Barrabé, AIR STUDIO
Videoreportage: de architect aan het woord
© Kansei TV
Visueel dialoog tussen twee markante volumes van gevelsteen en geperforeerd verguld metaal
De bioscoop 'Le Grand Palais' bevindt zich in het noorden van het historisch centrum van Cahors, op een steenworp van de oevers van de Lot-rivier. Het project bood het stadsbestuur de gelegenheid om de oude kazerne op de place Bessières te herdenken en de symmetrie van weleer te herstellen, die verloren was gegaan door een brand die de oostvleugel in 1943 compleet vernielde.
Het architecturale lijnenspel gaat uit van een strikte logica, met de twee voormalige gebouwen van de kazerne als ijkpunten. In de zoektocht naar een sterke hedendaagse esthetiek, overstijgt de architectuur van de bioscoop de intentie om de morfologie van de oude kazerne te reconstrueren. De volumes zijn methodisch gecreëerd en vervolgens visueel gestroomlijnd om de symmetrie te respecteren. Het gebouw bestaat uit twee volumes: een in de Hand-Made linea 9001-gevelsteen en het ander in geperforeerd verguld metaal, die elk een specifieke rol vervullen ten opzichte van de publieke ruimte.
Het volume in linea 9001-gevelsteen, een visuele echo van de twee gebouwen van de oude kazerne, is opgevat als een herkenbare hedendaagse re-interpretatie. Het is zonder twijfel het pronkstuk van het plein, zeker gezien de rechtstreekse link met de geschiedenis van de stad. De keuze voor de gevelsteen is ingegeven door de wil om het collectieve geheugen van de inwoners van Cahors te weerspiegelen, zij het zonder in een slechte parodie te vervallen.
Het gabarit en de uitstraling van het volume worden versterkt door het unieke karakter van de dak- en gevelbekleding. Via de imposante façades wordt het monolithische volume doorgetrokken tot op de verdiepingsniveaus, inclusief een staaltje Mashrabiya, bestaande uit kleine perforaties die de gevel een tikkeltje minder zwaar doen ogen en die het geheel extra cachet geven. Deze afwisseling tussen open en gesloten geveldelen is gebaseerd op een functionele logica. De geperforeerde schil animeert de binnenruimtes overdag en creëert ’s nachts een intrigerend licht- en schaduwspel, met kleine fonkelingen die van buitenaf bekeken een magisch effect opleveren.
Het vergulde volume is ontworpen als een uitbreiding van het baksteenvolume. Het visuele contrast met de elegante linea 9001-gevelsteen zorgt ervoor dat het tweede gebouw haast onderdanig tegen het hoofdgebouw lijkt aan te schurken. De kleurovereenkomsten tussen de lichte gevelsteen en het vergulde metaal doen denken aan de karakteristieke tinten in het historisch centrum van Cahors. De nieuwe bioscoop kreeg een esthetiek die aansluit bij de omgeving van de Lot doordat zowel de gevels als het dak bekleed zijn met baksteen. Het gebruik van een baksteen vervaardigd uit klei leek ons noodzakelijk om de beoogde authenticiteit en duurzaamheid te garanderen. Op die manier fungeert baksteen – een materiaal dat erg vaak terug te vinden is in de architectuur van Cahors (zoals de toren van paus Johannes XXII, die enkele meters verderop staat) – als een kwalitatieve knipoog naar de lokale geschiedenis en de identiteit van de stad.
Een nieuw samengesteld gezin heeft wel wat ruimte nodig. Dit bouwkoppel keek dan ook uit naar een stuk bouwgrond dat alle wensen van het gezin kon inwilligen: een mooie rustige locatie, bij voorkeur een doodlopende straat waar de kinderen veilig kunnen spelen en voldoende ruimte waar iedereen zijn eigen plekje heeft.