OPDRACHTGEVER

Kent County Council

 

ONTWERPTEAM

Whitelaw Turkington Landscape Architects 

 

AANNEMER

Jacksons en Ringway

 

KLEIKLINKERS

DecimA Amarant 

 

VERWERKING

halfsteensverband en visgraatverband      

 

Amarant kleiklinker verbindt voetgangers en autobestuurders

Ashford ring road, van chaotische autoweg tot toegankelijke openbare ruimte

 

Ashford Ring Road in Engeland is aangelegd in de jaren 70 en was gekend voor veel verkeer en chaos, waar voetgangers nauwelijks de ruimte kregen om zich veilig te verplaatsen. Het project Ashford Ring Road had hoofdzakelijk drie doelen voor zich; het overheersend verkeer en de chaos reduceren en kwaliteit vooropstellen.

Daarbovenop streefden ze een bruisend en groter stadscentrum na met hoogkwalitatief urban design. Om dit allemaal te bekomen introduceerden ze het concept ‘shared space’.

Dit werd gerealiseerd door een geïntegreerd designteam (ingenieurs, transportplanners, stadsontwerpers, landschapsarchitecten en hedendaagse kunstenaars). 

 

 

‘Shared space’ of gedeeld ruimtegebruik is een verkeersconcept dat ontwikkeld is in Nederland. Het concept bestaat erin dat een publieke ruimte, die oorspronkelijk puur wegdek was, gedeeld zal worden tussen bestuurders en voetgangers, waar de relatie tussen verkeersveiligheid en de omgeving centraal staat. 
 
Om de snelheid te beperken, haalden ze de verkeersborden en wegmarkering weg en versmalden ze het wegdek. Om dit wegdek te versmallen, gebruikten ze in plaats van beton onder andere de kleiklinker DecimA Amarant . Deze aanpassingen zorgen ervoor dat de bestuurders alerter zijn en dat hun aandacht gevestigd is op de volledige omgeving. 
 
 

De uitdaging was om een rustige omgeving te ontwikkelen waarbij dagelijks zo’n 10 000 voertuigen passeren. Het project Ashford Ring Road kan als succesvol worden beschouwd dankzij verschillende aspecten: de gemiddelde snelheid is gezakt van 65 km/uur naar 35 km/uur, een verminderde verkeersopstopping dankzij beter gebruik van ruimte en een vermindering van de ongelukken.

Ook de luchtkwaliteit, geluidsoverlast, antisociaal gedrag en sluikstorting zijn erop verbeterd. Het is belangrijk om aan te halen dat er een daling is van het aantal botsingen sinds de implementering van shared space, dus na de verbouwingen (2008-2009) in vergelijking met ervoor (2005-2006).

Zo is er over heel Ashford Ring Road, dus ook het shared space, een daling van 41 % van accidenten waarbij er letselschade was en een daling van 63 % waarbij voetgangers betrokken waren. 

 

 

Elwick Square is het meest herkenbare deel van Ashford Ring Road. Het is een gedeelde en centrale ruimte met een constante stroom van voetgangers die pendelen tussen het stadscentrum en het internationaal station. Het is een verharde plaats geworden, zonder rijstroken, met bomen, lichtmasten en een tuin. Vlakbij op County Square is er sinds 2007 ook een shoppingcenter aanwezig met 60 winkels: het is het belangrijkste punt met winkels en business van Ashford die veel bezoekers aantrekt. 
 
De werkzaamheden van Elwick Square startten in 2007. Het shared space op Elwick Square was open voor het publiek in 2008 en in 2009 werd de landschapsarchitectuur afgerond. Per uur passeren er zo’n 750 voertuigen en 280 voetgangers. Specifiek op Elwick Sqaure is de gemiddelde snelheid verminderd van 34 km/u naar 32 km/u, hier zijn er dus geen significante veranderingen op vlak van verkeersveiligheid. Deze kant van het centrum van Ashford wordt gezien als een belangrijke plek voor vrije tijd en zakelijke activiteiten. 
 
 
In West Street ruilden ze het eenrichtingsverkeer met vier stroken in voor een tweerichtingsverkeer met een rijstrook in elke richting, gescheiden door een middenberm met beplanting, op maat gemaakte zitbanken en een voetpad met een mix van kleiklinkers en grind. 
 
In het wegdek en de voetpaden integreerden ze de natuurlijke kleiklinkers Amarant uit de DecimA-reeks voor de biezen, de stoepranden en op knooppunten, zoals Elwick Square en Centrepiece Plaza. Zowel het designteam als de klant hamerden erop om natuurlijke materialen van hoge kwaliteit te gebruiken. Om de kleiklinkers te bekijken, zijn ze afgereisd naar onze steenbakkerij in Oudenaarde. Bij het zien van de kleiklinker was de klant snel overtuigd.
 
De transformatie van Ashford Ring Road wordt beschouwd als een mijlpaal en is hoopgevend voor andere steden die ook kampen met verkeerschaos. Levendige straten kunnen dus toch gecombineerd worden met verkeershoffelijkheid.

Benieuwd naar de oorspronkelijke situatie?

 

 

Vergelijkbare case studies

herinrichting-met-straatbakstenen-in-historisch-centrum-utrecht

Herinrichting met straatbakstenen in historisch centrum Utrecht

Wie ooit al naar Utrecht geweest is, kan zonder enige twijfel bevestigen dat deze stad gezelligheid en charme uitstraalt. In de afgelopen paar jaar zijn diverse projecten in de openbare ruimte van de historische binnenstad van Utrecht gerealiseerd.