Instagram: @sandersonstudios
Muur vooraan: Nature7 Brick B
dunbed, wildverband
Tekst: Daniel Sanderson
Foto's: © Daniel Sanderson
Brickfields, een project dat heden en verleden moeiteloos verenigt
Toen architect Daniel Sanderson de kans kreeg op een extra perceel grenzend aan zijn eigendom in Hackney, Londen, besloot hij er een huis op te trekken dat zowel zijn persoonlijke stijl weerspiegelt als dat het perfect aansluit bij de typerende Victoriaanse architectuur uit de tweede helft van de 19e eeuw.
In die periode werd Hackney, een buitenwijk van Londen, opgebouwd. Het was een populaire plaats bij veel Londenaars uit de middenklasse en lagere middenklasse die de stad ontvluchtten. In een halve eeuw verviervoudigde de bevolking maar liefst en dat transformeerde het landelijke Hackney in een echte volwaardige buitenwijk. Kenmerkend voor de Victoriaanse architectuur zijn de met trappen toegankelijke en met portieken versierde terrassen aan de voorzijde van de woning die zich meestal boven een halfondergrondse kelderverdieping bevinden.
Voordat Hackney floreerde – onder meer door een betere treinverbinding -, waren er in de open vlaktes die later werden volgebouwd diverse steenbakkerijen. Het is naar deze ‘brickfields’ dat de architect verwijst. “Behalve dat ik iets wou creëren dat mijn ideeën en persoonlijkheid reflecteerde, wou ik vooral iets dat de locatie eer aandeed. Met een knipoog naar de Victoriaanse architectuur van de gebouwen in de omgeving. En de keuze voor baksteen lag voor de hand gezien het historische belang voor de ontwikkeling van deze regio in het Victoriaanse tijdperk.”
Hij liet zich daardoor ook inspireren bij de vormgeving van Brickfields. Bijzondere aandacht ging naar de samenstelling van het metselwerk. Het gebruik van lange en smalle handgemaakte bakstenen zette hij zowel horizontaal in - bij de raambanden - als verticaal. Bij die laatste banden fungeren ze eveneens als lintelen en vormen ze een onderbreking tussen de verdiepingen. “Ik voegde ook nog een speels element toe dat verwijst naar de raambelasting van weleer. We maakten gebruik van deze ‘blinde ramen’ op een gelijkaardige manier als bij de originele toepassing.
Ze geven de gevel een passende symmetrie, evenwicht en samenhang. Ik koos heel bewust voor de Wasserstrich Hand-Made linea 6012 van Vande Moortel die ik enkele jaren geleden ontdekte in een project in Londen. Het was voor het eerst dat ik dit soort gevelsteen zag en ik hou van het strakke lijnenspel waarbij de gevelsteen door het gebruik van een dieperliggende voeg heel mooi op de voorgrond treedt. Dat wou ik ook voor Brickfields.”
Gezien alles handgemaakt is in Brickfields, past deze gevelsteen helemaal in het concept. Elke steen is uniek en draagt daardoor bij aan de beleving. Daniel koos voor een donkere variant om te contrasteren met de typische Londense versie van de bestaande Victoriaanse terrassen. “Gezien de historische context en mijn aspiraties voor een design dat de omliggende typologie erkent, was de keuze van de gevelsteen cruciaal voor het slagen van het project. En naar mijn gevoel doet deze donkere, slanke steen die een nieuwe iteratie van metselwerk introduceert in Hackney, dat wonderwel. Om die de hoofdrol te laten vertolken, koos ik voor lichtgrijze SeptimA Colosseum kleiklinkers voor het terras. Die zijn complementair en brengen harmonie, ook met de tuin.”
De architect die geen echte stijl aanhangt, studeerde fotografie alvorens zich aan architectuur te wagen. Hij is altijd gefascineerd geweest door de link tussen kunst, design en ruimte. Architectuur en gebouwen moeten volgens hem een consistent geheel vormen waarbij alle elementen – exterieur, interieur, meubels en kunst – evenwaardig zijn en op elkaar zijn afgestemd. De beste manier om dat te realiseren, is alles in eigen handen te houden. En dat is exact wat de architect hier deed. Behalve de doordachte puzzel van het gevelmetselwerk dat hij ook in het interieur liet terugkomen, ontwierp én realiseerde hij ook zelf zijn meubels en beeldhouwwerken.
Daniel Sanderson liet dus niets aan het toeval over. “Brickfields is een heel persoonlijk project waar ik vijf jaar lang heel intensief mee bezig ben geweest. De lockdownperiode liet me toe mijn schrijnwerkersskills te optimaliseren. Ik schafte onder meer een draaibank aan. Ik hou van werken met hout, het meest duurzame materiaal als het correct ontgonnen wordt. Bovendien is het een warm materiaal dat ons met de natuur verbindt. Ik heb het doorheen de woning toegepast om de zichtbare bakstenen oppervlaktes te verzachten. Hoewel deze twee materialen visueel contrasteren, vinden ze door hun natuurlijke karakter wel aansluiting bij elkaar in het interieur.”
Dat verzachtende effect van hout zie je ook terugkomen in de keuken, het kloppende hart van Brickfields. Hiermee startte Daniel zijn ontwerp. Het is zo gepositioneerd dat het de avondzon ontvangt, geconnecteerd is met de tuin en overgaat in de leefruimte. “Voor mij is de keuken de belangrijste ruimte in een woning, een plaats die mensen samenbrengt. Ik zorgde voor gekadreerde zichten naar en van de leefruimte die ik verzonken voorzag. Misschien heb ik te veel Bond-films gezien, maar dat wou ik absoluut. De niveauverschillen tussen beide ruimtes voegen naar mijn mening ook karakter toe.”
Black House is een private nieuwbouwwoning op het platteland in Kent (Engeland) en werd voltooid in de zomer van 2017 door AR Design Studio. Ze bouwden een hedendaags droomhuis; men haalde inspiratie uit zowel historische als moderne gebouwen in Kent. Het ontwerp werd getekend na een architecturaal bezoek in Kent van het ontwerpteam en de klanten.